Att fokusera på de små sakerna

Jag hade planerat att dela några tankar om ämnet acceptans idag, men den idén blev för djup för fort. Det verkade bättre att lägga upp något för att göra dagen bättre. Men vad? Lättsamma ämnen kommer inte lätt just nu. Vädret hjälper inte; det är kallt och bara regnar, även här i nordost. Världen verkar rivas upp inför våra ögon när den försöker hantera en global pandemi och de sociala och ekonomiska utmaningar som detta leder till. Viruset bestämmer, och inte alla tar det på så stort allvar som man hade kunnat hoppas. Fortsätter att läsa om det, skriva om det. Men att välja ett ämne som inte matar ångest och ändå inte trivialiserar situationen är inte lätt uppgift.

Jag råkade stöta på en artikel som jag hade sparat från förra sommaren med titeln “Dags att söka glädje i att missa saker”.  Jag hade glömt bort det, säkert gömd i min samling av “möjliga bloggidéer”. Jag hade också helt glömt bort förkortningen FOMO (Fear Of Missing Out = rädsla för att missa) vilket tydligen är vad de flesta människor relaterar till. Samt JOMO (Joy Of Missing Out, glädje att missa) som beskrivs i artikeln. När min yngre son proklamerade i april att han som introvert omfamnade JOMO under denna tid av isolering hemma, var han tvungen att förklara det för mig. Det kan verkligen finnas glädje i att gå miste om saker, särskilt för de av oss som ofta längtar efter lite egentid.

Det var frasen “söker glädje” i titeln som fick mig att uppmärksamma artikeln. Vi behöver lite glädje i dessa tider. Det vet jag att jag gör. Enkel glädje räcker. Små doser. Stannar för att titta på fåglar och fjärilar. Titta på ett litet barn ta sina första steg eller hur en ung pojke gläds när han behärskar att cykla för första gången. Titta på föräldrar cykla med sina barn. Titta på en gammal episod av “As Time Goes By” med din man för miljonte gången och skratta tillsammans lika mycket som första gången. 

I artikeln om att söka glädje listades fem saker som människor ångrar när de dör:

  1. Jag önskar att jag hade haft modet att leva ett liv för mig själv, inte det liv andra förväntade sig av mig.
  2. Jag önskar att jag inte hade jobbat så hårt
  3. Jag önskar att jag hade haft modet att uttrycka mina känslor.
  4. Jag önskar att jag hade hållit kontakten med mina vänner.
  5. Jag önskar att jag hade tillåtit mig själv att vara lyckligare.

Han menar att dessa punkter är de som vi bör prioritera i våra liv, istället för att oroa sig för att uppfylla andra människors förväntningar eller vara rädd för att inte vara snabbare, starkare, mer populär, mer framgångsrik eller rikare. Det som vi borde rädas för att gå miste om är ganska väl fångat de fem punkterna ovan. Vi vill inte att dessa punkter ska bli vår ånger när vi dör. Istället bör vi finna glädje i att strunta i vår rädsla att gå miste om saker och den press vi sätter på oss själva för att komma framåt. I det stora spelar det ändå ingen roll.

Det går upp för mig att alla fem av dessa punkter är sådana som vi kan arbeta med och bygga erfarenheter av medan vi håller oss socialt distansierade. Även om vi inte kan resa dit vi skulle vilja. Medan vi är hemma istället för ute på olika evenemang.  Även om vi inte ska ses i större grupper. Tack vare teknik kan vi nå ut till de som är viktiga för oss utan att lämna våra hem. Vi kan hitta tid att stanna upp och tänka på vad som verkligen är viktigt för oss. Vi kan påminna oss själva om vad som verkligen gör oss lyckliga, och sedan se till att låta det hända. 

Kom ihåg, det är de små sakerna som utgör summan av våra liv. Under dessa turbulenta tider, låt oss ta sig tid att minnas och vårda de små saker som har gjort skillnad hittills.